چگونه روغن ماشین را عوض کنیم؟


عوض کردن روغن و فیلتر ماشین به طور مرتب یکی از مهمترین وظایفی است که دارنده خودرو می تواند برای حرکت مطلوب اتوموبیل خود انجام دهد. در طول زمان روغن ماشین تجزیه و فیلتر توسط آلاینده ها مسدود می شود. با توجه به میزان رانندگی و نوع ماشین هر 3 ماه یکبار یا هر 5000 کیلومتر بسته به نوع روغن مصرفی، باید فیلتر و روغن ماشین تعویض شود. خوشبختانه انجام اینکار بسیار آسان و کم خرج است. این مقاله به شما کمک می کند که یاد بگیرید چگونه اینکار را انجام دهید.

چگونه روغن ماشین را عوض کنیم؟


گام های مقاله
1
وسایل و تجهیزات لازم را آماده کنید.

وقتی زیر ماشین هستید دیگر وقت این نیست که چیزی را که فراموش کرده اید، بروید و پیدا کنید. بهتر است همه ی وسایل دم دست باشند. (توجه: هنگام کار، مراقب موتور داغ ماشین باشید.)

  • جک
  • ظرف مخصوص کشیدن روغن یا یک ظرف تشت مانند برای روغن
  • دستکش لاستیکی
  • آچار بکس
  • پیچ گوشتی
  • آچار فیلتر
  • قیف
  • فیلتر روغن نو
  • روغن جدید به میزان مناسب
2
قبل از خرید روغن دفترچه ماشین را مطالعه کنید تا از نوع روغن و میزان روغن اطلاع پیدا کنید.( دالینو )

به ویزکوزیتی (viscosity) یا میزان چسبناکی روغن در دفترچه دقت کنید. معمولا جایگاه های تعویض روغن با توجه به نوع و مدل ماشین می توانند شما را رهنمایی کنند.

3
فیلتر روغن و آچار مخصوص تعویض فیلتر خریداری کنید.

هنگام خرید آچار مطمئن شوید که به فیلتر شما بخورد. آچار های فیلتر بندی یا زنجیری هم می توانید تهیه کنید اما استفاده از آنها کمی دردسر دارد.

4
هنگام خارج کردن روغن، موتور و روغن باید گرم باشد، اما نه خیلی داغ.

صبر کنید تا ماشین کمی خنک شود اما اجازه ندهید موتور کاملا سرد شود.

5
حالا وقت آن است که جک را زیر ماشین بزنید.

جک خود ماشین برای این کار مناسب و مطمئن نیست، بهتر است یک جک قوی از نوع سوسماری تهیه کنید و در کناره ها هم سه پایه مخصوص برای ایمنی بیشتر استفاده کنید.

6
کاور و پوششش قطعات را در صورت وجود، در زیر ماشین باز کنید.

در مدل های جدید تر ماشین برای حفاظت از قطعات و آیروداینامیک بیشتر جهت مصرف سوخت کمتر کاور و پوششی پلاستیکی قرار گرفته که باید انرا باز کنید. بعضی مدل ها برای تعویض و دسترسی آسانتر فیلتر و روغن حفره هایی روی پوشش تعبیه کرده اند که دیگر نیازی به باز کردن کاور نیست.

7
محل فیلتر روغن و پیچ تخلیه ی روغن را در زیر ماشین پیدا کنید.

در بعضی مدلها فیلتر ماشین در بالا قرار گرفته است. اگر فاصله بین محل پیچ تخلیه از فیلتر زیاد باشد باید دو ظرف جداگانه در زیر هر حفره قرار گیرد یا اینکه ظرف تخلیه روغنتان بزرگتر باشد. به هرحال بهتر است ظرف تخلیه روغن بزرگ باشد چون روغن دقیقا از زیر حفره خارج نمی شود و ممکن است به هر طرف منحرف شود.

8
قبل از شروع به خالی کردن روغن، بهتر است ابتدا در کاپوت و سپس درپوش روغن را باز کنید.

انجام این کار به خارج شدن راحت تر روغن کمک می کند.

9
دستکش ها را بپوشید و همراه با آچار مناسب به زیر ماشین بروید.
10
با استفاده از آچار بکس، پیچ تخلیه روغن را باز کنید.

اندازه پیچ تخلیه ممکن است متفاوت باشد به همین خاطر 2 یا 3 آچار در رنج 10 تا 17 میلیمتری با خود همراه داشته باشید. پیچ را به آرامی باز کنید و دستتان را با فاصله از پیچ نگه دارید، روغن گرم خیلی سریع بیرون می ریزد. این همان دلیلی است که باعث می شود روغن ماشین را وقتی که خیلی گرم و داغ است خارج نکنید. هنگامی که روغن دارد خارج می شود پیچ تخلیه را بازرسی کنید و ببینید که واشر آن خراب نشده باشد. ممکن است واشر به بدنه مخزن روغن چسبیده باشد.

11
پیچ تخلیه روغن را بعد از خروج کامل روغن سرجایش ببندید.

اگر از آچار بکس برای بستن پیچ استفاده کنید، پیچ کاملا به طور مناسب بسته خواهد شد و نیازی به چکش زدن برای محکمتر شدن نیست. فقط با تمام زوری که دارید با استفاده از آچار بکس پیچ را محکم ببندید.

12
فیلتر روغن را با استفاده از آچار مخصوص باز کنید.

این کار را می توانید در صورت داشتن ظرف مناسب همزمان با خارج کردن روغن نیز انجام دهید. ابتدا باز کردن فیلتر نیاز به زور زیادی دارد اما همینکه از جای خود خارج شد و روغن به دهانه آمد باز کردن راحت می شود و می توانید از دست برای ادامه ی باز کردن فیلتر استفاده کنید. بر خلاف باز کردن پیچ تخلیه روغن، احتمال کثیف کاری در این مرحله زیاد است. تعدادی دستمال حوله ای به همراه داشته باشید. بعد از باز کردن فیلتر یادتان باشد که حتما روغن داخل فیلتر را خارج کنید.( dalino )

13
با استفاده از یک تکه یا دستمال حوله ای، محل اتصال فیلتر را تا جایی که می توانید از روغن تمیز کنید.

مراقب باشید که اگر رینگ پلاستیکی دور فیلتر قدیمی (هرچند که به ندرت اتفاق می افتد)، به محل اتصال نچسبیده باشد و آنرا خارج کنید. در غیر این صورت اجازه نمی دهد که روغن جدید به خارج پمپ شود و به موتور صدمه می زند.

14
آخرین مرحله کثیف کاری، آغشته کردن کمی از روغن جدید به حلقه ی لاستیکی دور فیلتر جدید است.
15
حالا می توانید دستکش ها را در بیاورید و فیلتر جدید روغن را در محل خودش نصب کنید.

با ملایمت فیلتر را در محل بچرخانید تا حلقه لاستیکی با حفره ی اتصال تماس برقرار کند. قبل از محکم کردن فیلتر با ماژیک یک علامت روی بدنه آن می زنیم. به طور کلی از وقتی که حلقه لاستیکی با محل تماس پیدا می کند، بیش از 3 ربع ( سه- چهارم) دور تا یک دور کامل بیشتر نیاز نیست که فیلتر در محل خودش محکم شود. برای اطمینان بیشتر از مقدار مناسب می توانید از جایی که فیلتر را خریداری می کنید راهنمایی بگیرید. در این جا بدون هیچ ابزار خاصی فیلتر سه چهارم دور برای محکم شدن پیچیده شده است. نیازی به استفاده از آچار فیلتر نیست مگر اینکه با دست به راحتی قادر به انجام این کار نباشید.( تعویض روغن )

16
در این مرحله بعد از اطمینان از بسته بودن پیچ تخلیه و فیلتر، نوبت به ریختن روغن می رسد.

به جای استفاده از قیف می توانید یک بطری پلاستیکی را از نیمه ببرید و در دهانه ی محل ریختن روغن قرار دهید. کمی کمتر از مقدار پیشنهادی روغن بریزید و کمی را برای بعد نگه دارید.

17
درپوش روغن را ببندید و موتور را روشن کنید.

برای 30 ثانیه موتور را روشن نگه دارید تا روغن جدید در موتور جریان پیدا کند. حالا ماشین را خاموش کنید و زیر ماشین را چک کنید که روغن چکه نکند. ماشین را از جک خارج کنید.

18
حالا که ماشین روی سطح افقی قرار گرفته، میزان روغن را چک کنید.

از آنجایی که کمی کمتر از معمول روغن ریخته بودیم، می توانیم روغن بیشتری بریزیم و میله ی سنجش روغن را چک کنیم. باید روغن به حفره ی دوم یا خط نشان رسیده باشد.

19
روغن و فیلتر خودرو با موفقیت تعویض شده است.

روغن قدیمی را در محل مناسبی از ظرف ها خارج کنید. جایگاه های تعویض روغن معمولا بدون گرفتن هزینه روغن را از شما دریافت می کنند.

نکته ها:
  • برای جلوگیری از ریختن روغن روی دست، هنگام باز کردن پیچ تخلیه روغن، پیچ را هنگام باز کردن به داخل فشار دهید که روغن بیرون نریزد و هنگامی که کامل باز شد به یکباره پیچ را بیرون بکشید. برای اطمینان بیشتر هنگام باز کردن پیچ، یک تکه پارچه دور دستتان ببندید.

  • هنگام خارج کردن فیلتر قدیمی یک کیسه پلاستیک دور آن بپیچید تا روغن روی دستتان نریزد.

  • روغن قدیمی را به هیچ وجه روی زمین، جوی ها و رود ها نریزید که باعث آلودگی شدید می شود.

  • برای استفاده از جک، محل مناسب جک زدن را در دفترچه اتوموبیل مطالعه کنید. در غیر این صورت می تواند به قطعات ماشین و بدنه صدمه بزند.

  • محل ریختن روغن موتور را با محل ریختن روغن گیربکس اشتباه نگیرید. در صورت اشتباه گیربکس به طور جدی صدمه می بیند.

  • فیلتر را بیش از اندازه سفت نکنید. به دستور روش کارخانه توجه کنید.( تعویض روغن در محل )


[ بازدید : 344 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
[ چهارشنبه 29 دی 1395 ] [ 23:45 ] [ khatereh ]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]