خواص گل گاو زبان


حدود یک‌ ماه است که برداشت گل‌گاوزبان از دامنه‌های زیبای البرز و برخی مناطق دشت مازندران آغاز شده،‌برداشتی که هم آسان و هم دشوار است.


حدود یک‌ ماه است که برداشت گل‌گاوزبان از دامنه‌های زیبای البرز و برخی مناطق دشت مازندران آغاز شده،‌برداشتی که هم آسان و هم دشوار است.

به گزارش فارس، اردیبهشت که می‌شود، بهشتی خیال‌انگیز در دامنه‌های بکر البرز با وجود گل‌ها و گیاهان خودرو، خودنمایی می‌کند، این گیاهان هر کدام خواص درمانی بی‌شمار و گاه ناشناخته‌ای دارند که یکی از آن‌ها «گل‌گاوزبان» است.

گل‌گاوزبان، گیاهی است علفی و یک‌ساله که ارتفاع ساقه آن تا 60 سانتی‌متر می‌رسد، ساقه آن شیاردار و خاردار و برگ‌های آن ساده و مخملی، و پوشیده از تارهای خشن است که هنگام چیدن گیاه، گزیدگی ملایمی در دست‌ها احساس می‌شود.

گل‌گاوزبان واقعی، شبیه گل انار بوده و تخم آن حلقوی شکل و لعابی است، دارای دم سفید و گلبرگ‌های بنفش و لاجوردی است.

این گیاه به‌صورت خودرو در دامنه‌های البرز می‌روید و با آنچه در سایر نقاط ایران و جهان می‌روید کاملاً متفاوت است، گیاه مشابه گل‌گاوزبان، «گاوزبان» است که در آمریکا و اروپا و برخی نقاط ایران مثل تبریز و اصفهان می‌روید.

گل‌های این گیاه کمی کوچک‌تر از گل‌گاوزبان و مدور است، خواص این‌دو گیاه با یکدیگر فرق دارد. دارای شوره است، در حالی‌که گیاه اصلی در واقع کنترل‌کننده وضعیت تعریق و ادرار است.

فواید گل‌گاوزبان

برای این گیاه، فواید زیادی نام برده‌اند، مهم‌ترین آن‌ها که به اثبات رسیده و تقریباً تمامی اطبا از گذشته تا حال بر آن توافق دارند؛ عبارت است از:

1- تقویت‌کننده اعصاب و روان و حواس پنجگانه، و نشاط‌آور است.

2- در درمان اختلال حواس کاربرد فراوانی دارد.

3- شکم را نرم و کیسه صفرا را باز می‌کند، اَخلاط سوخته سوداوی را از معده خارج و عوارض آن را از بین می‌برد.

4- در تنظیم اختلالات ادراری و تعریق، موثر است.

5- برای درمان سرماخوردگی، تنگی نفس و گلودرد، مفید است؛ به‌ویژه زمانی‌که با عسل طبیعی مخلوط شود.

5- برگ تازه آن برای درمان جوش‌های چرکین دهان اطفال، برفک، سستی بیخ دندان و رفع حرارت دهان موثر است.

6- عرق گل‌گاوزبان برای امراض سوداوی، وسواس و خفقان مفید است.

7- دارای منیزیم بوده و از سرطان پیشگیری می‌کند.

برای استفاده از این گیاه، کافی است مقداری گل‌گاوزبان(دو تا پنج مثقال) را با نیم‌ لیتر آب جوش، همانند چای روی حرارت غیر مستقیم بخار کتری یا سماور گذاشته و بگذارید تنها 10 دقیقه دم بکشد، بهتر است پس از دم‌کشیدن، ده دقیقه بماند و بعد آن را میل کنید، زیرا در این صورت است که دمنوشِ شما لعاب بسته و خوش‌طعم‌تر می‌شود.

هر دارویی اعم از طبیعی و غیرطبیعی، در کنار تاثیرات مثبت خود، اثرات منفی‌ هم دارد که باید قبل از مصرف با پزشک مربوطه مشورت شود.

افرادی که از فشار خون بالایی برخوردار هستند باید بدانند گل‌گاوزبان باعث افزایش فشار خون می‌شود‌؛ بنابراین این‌گونه افراد بهتر است دمنوش آن را به‌همراه چند قطره آب‌لیمو یا مقدار کمی لیمو عمانی، میل کنند.

همچنین قدیم‌ترها همواره مصرف این گیاه را به‌همراه شکر و نبات، و حتی دم‌کردن آن با نبات را توصیه می‌کنند.

مصرف آن به‌عنوان نوشیدنی پس از شام توصیه می‌شود.

دکتر معصومه خادمی‌زاده، معاون گروه داروسازی سنتی دانشگاه علوم پزشکی تهران، می‌گوید؛ "گل گاوزبان به علت داشتن آلکالوئید(نوعی ترکیبات پیچیده ازت‌دار یا سمّی)، برای زنان حامله و شیرده و کودکان مضر است، مصرف بیش از پنج روز متوالی این گیاه ممکن است باعث عادت ماهانه در زنان شود؛ بنابراین پس از پنج روز استفاده از آن در صورت نیاز، سه روز فاصله انداخته، سپس دوباره مصرف کنید.

برخی‌ها هم گل‌گاوزبان را با گیاهی به نام سنبل‌الطیب(علف گربه) دم می‌کنند، مصرف زیاد مخلوط این دو گیاه که هر دو برای تقویت اعصاب توصیه می‌شوند؛ مسمومیت، خستگی، احساس سبکی سر، گشاد شدن مردمک چشم و مسمومیت کبدی را به دنبال دارد.

مصرف آن همراه با داروهای سیستم عصبی مرکزی مانند ضد افسردگی‌ها، ضد اضطراب‌ها، آرام‌بخش‌ها، خواب‌آورها و آنتی‌هیستامین‌ها می‌تواند بسیار خطرناک باشد.

گل‌گاوزبان؛ برداشتی سهل و ممتنع

گل‌گاوزبان از اردیبهشت تا شهریور گل می‌دهد؛ اگر اهل سفر هستید می‌توانید این گیاه را بر دامنه‌های زیبای البرز ببینید، اگر گل‌های آن ریز و تاحدودی گرد بودند، گل‌گاوزبان اصل نیستند.

این گیاه به صورت خود رو در مزارع کشاورزی و چمن‌زارهای البرز می‌روید، برای شناخت بهتر گل‌گاوزبان به یکی از روستاهای شرق مازندران رفتیم. روستایی به نام«شیرکلا» که برخی از اهالی آن حتی در باغ و حیاط منزل خود به کاشت این گیاه رغبت نشان می‌دهند.

به گزارش فارس، یکی از سختی‌های محصول گل‌گاوزبان، برداشت آن دو بار در روز است که اگر خوب و منظم چیده شود، از هر هکتار می‌توان 350 تا 400 کیلوگرم برداشت کرد.

هر کیلو گل خشک‌شده گل‌گاوزبان، بین 80 تا 120 هزار تومان خریداری می‌شود، و به مصرف عطاری‌ها و کارخانجات سازنده دارو و عرقیات می‌رسد.

نکته قابل توجه دیگر در برداشت گل‌گاوزبان این است که طبع گرم آن سبب می‌شود در هنگام چیدن محصول، تعریق و احساس خستگی به سراغ انسان بیاید، بنابراین بهترین زمان چیدن آن، صبح زود و قبل از غروب آفتاب است.

شاید در نگاه اول، نوع برداشت این گیاه، ساده به نظر برسد اما وقتی دست به کار شوید، می‌بینید که این کار از عهده هر کسی برنمی‌آید و بهتر است بگوییم بسیار سهل و ممتنع است.

پرورش گیاهان دارویی، حاصل تغییر الگوی کشت

اکنون با تغییر الگوی کشت در مناطق کوهستانی کشور، مازندران هم از این تغییر مثبت بی‌بهره نبوده، و در شرق مازندران که دارای وسعت جنگلی و کوهستانی بسیار بالایی است، گیاهان و درختان مثمر، جای خود را به محصولاتی دادند که با اندک سیل و کم‌آبی، از بین می‌روند.

کاشت درختان گردو، فندق، گلابی و انار در اراضی شیب‌دار، و مبادرت به کاشت و پرورش 15 نوع گیاه دارویی با ارزش اقتصادی بالا، از جمله این تغییرات مثبت هستند.

از پنج سال گذشته تا کنون، علاقه کشاورزان به کشت گیاهان دارویی بیش‌تر شده است، نعناع فلفلی، گزنه، گل محمدی و گل‌گاوزبان از جمله این گیاهان هستند.

به گفته غلام‌رضا قنبری رئیس جهاد کشاورزی شهرستان بهشهر، بیش از 80 نوع گیاه دارویی در دامنه‌های کوهستانی این شهرستان شناسایی شدند که هر کدام یک فرصت اشتغال‌زایی خوب و درآمدزا برای مردم منطقه هستند.

بر اساس لیست جامع سازمان بهداشت جهانی، بیش از 20 هزار نوع گیاه شفابخش در جهان وجود دارد که جانشینی برای برخی

چه بخواهید از گل‌گاوزبان برای زیبایی باغ‌تان استفاده کنید، و چه بخواهید از فواید آن برای سلامتی‌تان بهره‌ ببرید؛ انتخاب با شما است. با وجود این، توصیه می‌کنیم به هر شکل از خواص گل گاوزبان برای سلامتی‌تان حداکثر استفاده را ببرید؛ زیرا برگ‌ها، دانه‌ها، و گل‌های این گیاه می‌توانند تاثیرات شگفت‌انگیزی بر زیبایی موها و پوست، و هم‌چنین سلامتی و تن‌درستی عمومی‌تان داشته باشند. خبر خوب این‌که، نیاز نیست برای پیدا کردن گل گاوزبان زحمت زیادی بکشید. این گیاه که جزء گیاهان بومی ناحیه‌ی مدیترانه است، به شکل گسترده‌ای در سراسر اروپا، آمریکای شمالی و آسیا کشت می‌شود.

خواص گل گاوزبان

خواص گل گاوزبان برای پوست

۱. درمان مشکلات مختلف پوست

دانه‌های گل گاوزبان مملو از روغن‌های طبیعی هستند. روغنی که از این دانه‌ها استخراج می‌شود، می‌تواند به درمان انواع بسیاری از مشکلات پوستی کمک کند. اگر مبتلا به اگزما هستید، می‌توانید هر قدر که دل‌تان بخواهد از این روغن روی پوست‌تان بمالید تا از شر خارش و خشکی پوست خلاص شوید. هم‌چنین، اگر بعد از ابتلا به اگزما، لکه‌های زبری روی پوست‌تان باقی ماندند، این روغن می‌تواند به نرمی و تسکین آن‌ها کمک کند.

۲. درماتیت (التهاب پوستی)

وقتی صحبت از درماتیت یا همان التهاب پوستی به میان می‌آید، باید بگوییم استفاده از روغن گل گاوزبان به عنوان یک درمان عالی برای این مشکل به شمار می‌آید. درماتیت باعث ایجاد قرمزی و خارش پوست می‌شود، و بیش‌تر متخصصان پوست معتقدند درمان این بیماری بسیار دشوار است. با استفاده از این روغن، نه تنها می‌توانید علائم این وضعیت را تسکین دهید، بلکه آن را به طور کامل درمان نمایید.

مطلب مرتبط: خواص شبدر قرمز: ۱۱ فایده شبدر قرمز برای سلامتی، پوست و مو

۳. مرطوب کننده‌ی طبیعی پوست

حتی اگر دچار بیماری‌های پوستی نیز نباشید، باز هم ممکن است روغن گل گاوزبان به دردتان بخورد. این روغن به عنوان یک مرطوب کننده‌ی طبیعی عمل می‌کند و قادر است به لایه‌های عمیق پوست نفوذ کند. استفاده‌ی مرتب از روغن گل گاوزبان پوست‌تان را نرم و لطیف نگه می‌دارد.

مطلب مرتبط: ۲۵ خوراکی سرشار از ید که باید در رژیم غذایی تان بگنجانید

خواص گل گاوزبان برای مو

۴. درمان بسیاری از مشکلات پوست کف سر و مو

هم‌چنین، روغن گل گاوزبان را می‌توانید به سرتان بمالید تا از خواص درمانی آن بهره‌مند شوید.

۵. درمان فولیکولیتیس

گل گاوزبان غالبا به عنوان یک راه درمانی برای وضعیتی به کار می‌رود که به فولیکولیتیس مشهور است. در این وضعیت، فولیکول‌های موی‌تان در اثر عفونت ملتهب می‌شوند و آسیب می‌بینند، و در نتیجه به شدت دچار ریزش مو می‌شوید. آدم‌هایی که به وضعیت ظاهری‌شان بسیار اهمیت می‌دهند، نمی‌توانند در مقابل ریزش مو یا نازک شدن موهای‌شان ساکت بنشینند.

۶. درمان شوره

در دنیای امروز، شوره و خارش سر از جمله مشکلات شایع مرتبط با مو هستند. این مشکلات می‌توانند ناشی از رژیم غذایی ناسالم، آلودگی هوا یا هر چیز دیگری باشند که فکرشان را بکنید. بدترین خبر این‌که، این مشکلات را نمی‌توانید به راحتی بر طرف نمایید. ولی خوشبختانه، اگر از روغن گل گاوزبان استفاده کنید احتمالا به چنین مشکلاتی دچار نخواهید شد، و در عوض، از داشتن گیسوانی پر پشت و درخشان به خود افتخار خواهید کرد.

خواص درمانی ،سلامتی و تغذیه‌ای

۷. تنظیم قند خون

چنان‌چه مبتلا به دیابت هستید، حتما عاشق گل گاوزبان خواهید شد. برای تنظیم سطوح قند خون‌تان، به جای تزریق انسولین می‌توانید از گل گاوزبان استفاده کنید.

۸. افزایش تمرکز

اگر علائم اختلال کم‌توجهی – بیش‌فعالی فرزندتان، درمانده و ناتوان‌تان کرده است، مکمل‌های گل گاوزبان را امتحان کنید. این داروی گیاهی به خاطر تاثیرات‌اش بر افزایش قدرت و تمرکز ذهنی مشهور است. شاید کودک‌تان با مصرف گل گاوزبان، در نهایت بتواند بیش‌تر از ۵ دقیقه، سر جای‌اش بنشیند!

مطلب مرتبط: ۱۰ مهمترین خواص مریم گلی برای سلامتی، پوست و مو

۹. کاهش ولع مصرف الکل

اعتیاد به الکل می‌تواند زندگی‌تان را نابود کند. به همین دلیل، خلاصی از شر این اعتیاد بسیار اهمیت دارد. اگر برای ترک اعتیاد الکل به دنبال درمان‌ها معمول هستید، می‌توانید یک بار، گل گاوزبان را نیز امتحان کنید. گل گاوزبان با سرکوب برخی پیام‌رسان‌های عصبی خاص، قادر است ولع‌تان را به مصرف الکل کاهش دهد. هم‌چنین، این داروی گیاه می‌تواند به بهبود وضعیت خواب افراد الکلی کمک کند.

۱۰. بهبود سلامت عمومی بدن

گل گاوزبان علاوه بر تمام این فواید که تا به حال گفته شد، غنی از مواد مغذی است. گل گاوزبان حاوی اسیدهای چرب امگا، اسید فولیک، مجموعه‌ی ویتامین‌های B، منیزیوم، و پتاسیم است. تمام این مواد مغذی برای بدن بسیار ضروری هستند و می‌توانند به بهبود سلامتی و تن‌درستی عمومی بدن کمک کنند.

۱۱. پیشگیری از نوسان های خلقی مرتبط با یائسگی

بسیاری از زنان یائسه از مکمل‌های گل گاوزبان استفاده می‌کنند. برای پیشگیری از نوسانات خلقی، که پیش از بروز یائسگی در میان زنان شایع است، به جای استفاده از درمان‌های هورمونی پر حرف و حدیث، می‌توانید از مکمل‌های گل گاوزبان استفاده کنید.

۱۲. بهبود سیستم ایمنی بدن

بیشتر مشکلات و بیماری های بدن ناشی از ضعف سیستم ایمنی بدن است که گل گاوزبان با داشتن خواص بی شمار خود به تقویت این سیستم ایمنی بدن کمک می کند.

۱۳. خواص ضد سرطانی

گل گاوزبان سرشار از عنصر منیزیم است و منیزیم نیز خاصیت ضدسرطانی دارد . سرطان های مختلف مثل پروستات، پستان و کبد می توانند با مصرف گل گاوزبان درمان شوند. دانشمندان اخیرا به نتایجی دست یافته اند که بسیاری از سرطان ها با تغییر رژیم غذایی درمان می‌شوند.

۱۴. درمان بیماری های قلبی

مطالعات بسیار زیادی که بر روی رابطه بین گل گاوزبان و بیماری های قلبی انجام شد نشان داد که افرادی که از این گیاه استفاده می‌کرده اند به طور چشمگیری نسبت به سایرین کمتر دچار سکته و حمله قلبی و ناراحتی های سیستم قلبی و عروقی شده‌اند.

۱۵. بهبود عملکرد روده

روغن گل گاوزبان برای تحرکات روده ای بسیار مفید است و باعث بهبود عملکرد روده ها می‌شود. افرادی که دچار تنبلی روده و سایر مشکلات این عضو از بدن شان هستند گل گاوزبان را فراموش نکنن.

۱۶. درمان عفونت دستگاه ادراری

گل گاوزبان مقدار بسیار زیادی پتاسیم و کلسیم دارد که هردوی این عناصر بسیار ادرار آور هستند از طذفی به خاطر سیستم ضد عفونی کنندگی این گیاه علاوه بر از بین بردن عفونت ها باعث افزایش دفعات ادرار شده و عفونت دستگاه ادرای را درمان می‌کند.

۱۷. درمان آرتریت

گل گاوزبان به دلیل دارا بودن آلکوالویید یک درمان ضد آرتریت و ضد روماتیسم و ضد التهاب است.

۱۸. بهبود عملکرد مثانه

همانطور که گفتیم گل گاوزبان باعث سلامت دستگاه ادراری می شود و جلوی عفونت مثانه را می‌گیرد. همچنین در درمان تکرر ادرار نیز بسیار مفید است. البته زنان باردار و کودکان باید از مصرف گل گاوزبان اجتناب کنند.

خواص گل گاوزبان ۱۹: حفظ تعادل هورمونی

گل گاوزبان به دلیل داشتن اسید گاما لینولنیک به حفظ تعادل هورمونی بدن انسان کمک می کند . عدم تعادل هورمونی می تواند موجب اختلالات شدید در سلامت بدن انسان می‌شود.

۲۰. درمان اختلال بیش فعالی

برخی مطالعات نشان دادند که گل گاوزبان در درمان اختلالات بیش فعالی بسیار مفید بوده است. اختلال بیش فعالی مانعی برای رشد سریع و مناسب کودک است. از انجایی که گل گاوزبان حواس ۵ گانه را تقویت می کند می‌تواند باعث تمرکز بیشتر و درمان اختلال بیش فعالی شود.

۲۱. بهبود سلامت استخوان ها

همانطور که ذکر کردیم گل گاوزبان مقدار زیادی کلسیم دارد و این کلسیم بر سلامت استخوان ها تاثیر بسیار زیادی دارد و در سنین میانسالی باعث جلوگیری از پوکی استخوان می‌شود.

خواص گل گاوزبان ۲۲: تصفیه کننده خون

در کنار تمام خواص منحصر به فرد این گیاه دارویی باید از یک خاصیت عالی دیگر نیز نام ببریم و آن قدرت تصفیه کنندگی خون است. در بیشتر کشورهای اروپایی به دلیل این خاصیت خوب گل گاوزبان از آن به عنوان یک سبزی در سالاد استفاده می شود و به وفور نیز مصرف می‌شود.

مضرات گل گاوزبان

۱. برای زنان باردار مضر است

با توجه به حساسیت و بحرانی بودن دوره بارداری مصرف گل گاوزبان در این دوران برای خانم های باردار اصلا توصیه نمی‌شود.چرا که به علت داشتن آلکالوئیدها ممکن است باعث آسیب به جنین شود.

۲. برای بیماران مبتلا به سنگ کلیه مضر است

برخی مطالعات ادعا کرده اند که گل گاوزبان برای بیماران مبتلا به ناراحتی سنگ کلیه ضرر دارد و ممکن است موجب تشدید درد و ناراحتی آنان شود.

۳. باعث افزایش فشار خون می شود

گل گاوزبان باعث افزایش فشارخون می‌شود و مبتلایان به فشارخون بالا باید از مصرف آن اجتناب کنند. اگر مبتلایان به فشارخون می خواهند گل گاوزبان مصرف کنند باید در کنارش حتما از لیمو تازه نیز استفاده کنند تا اثر افزایش فشار خون را تا حدی کاهش دهند.

امیدواریم این مطلب خواص گل گاوزبان برای شما خوانندگان گرامی مفید واقع شود.

ترجمه: تحریریه سایت کسب و کار بازده – امیررضا مصطفایی

خواص گل گاوزبان: ۲۴ فایده‌ گل گاوزبان برای سلامتی + مضرات گل گاوزبانفرآورده‌های دارویی بسیار مهم و موثر هستند، از این میزا گاهی مواقع انسان ها تحت تاثیر شرایط محیطی خاصی قرار میگیرند که سلامت جسم و روان آنها را بهم میزند که برای یافتن آرامش خود به سراق گل گاوزبان میروند ؛ در این بخش مجله ی اینترنتی دلگرم میخواهد شما را با گل گاوزبان و خواص گل گاوزبان آشنا کند.

گل گاوزبان

گل گاوزبان

مقدمه ای در مورد گل گاوزبان

گاو زبان گیاهی است علفی و یکساله که از اردیبهشت تا شهریور گل می‌دهد که ارتفاع ساقه آن تا 60 سانتیمتر می رسد ساقه آن شیار دار و خاردار می باشد . گیاه گاوزبان به عنوان یکی از غنی‌ترین منابع اسیدهای چرب اصلی بشمار می‌رود بطوریکه از آن به عنوان غنی‌ترین منبع شناخته‌شده برای (Gamma Linoenic Acid (GLA در نزد بشر معرفی شده‌است.

گل‌گاوزبان گیاهی است خودرو كه اغلب در دامنه كوه‌های البرز می‌روید و در حال حاضر نیز به شكل صنعتی كشت می‌شود.

گل‌گاوزبان به دلیل دارا بودن مقادیر چشمگیر پتاسیم و كلسیم بسیار ادرارآور بوده و با تحریك بدن، تبادلات سلولی را تنظیم و سیستم اعصاب را آرام و برای درمان ناراحتی‌های اعصاب به كار می‌رود.

این گیاه دارای گونه‌های زیادی است و خواص دارویی فراوانی دارد ؛ برگ‌ها و گل‌ها بخش‌های مصرفی این گیاه را تشكیل می‌دهند.

جوشانده و دم‌كرده این گیاه حواس پنجگانه را تقویت كرده و بسیار نشاط‌آور، بازكننده رنگ رخسار، كاهنده غم و اندوه و ضد وحشت و اضطراب است و می‌تواند حواس‌پرتی را رفع و تنگی نفس ناشی از آشفتگی ذهنی را بهبود بخشد.

گاو زبان گیاهی است چند ساله و دارای ریشه‌های نیمه غده‌ای که بطور عمودی تا عمق 50 سانتیمتر در خاک فرورفته است و بعلت داشتن ریشه‌های اصلی و فرعی در اعماق خاک مقاومت آن در برابر خشکی خاک زیاد است. برگهای آن زبانه‌ای و پوشیده از خارهای ظریفی است که به آن حالت خشن میدهد و به همین علت به گاوزبان معروف است. گلهای آن به رنگ قرمز خوشرنگی است که پس از خشک شدن به رنگ آبی تیره در می‌آید .

یکی از عجایب سلسله کوه های البرز که قله عظیمی چون دماوند دارد، پرورش چندین نوع گیاه دارویی است که اثر درمانی زیادی دارند و منحصراً در دامنه های این کوه به عمل می آیند و در کوه های دیگر اثری از آنها نیست.

چندی پیش جراید ایران از یکی از این گیاهان سخن گفته و اثرات سحرآمیز آن را بیان داشتند و نوشتند که کارشناسان خارجی بذر این گیاه را به کشورهای دیگر برده اند، ولی با کوشش فراوان نتوانسته اند آن را به عمل آورند، زیرا این گیاه فقط در زادگاه اولیه خود سبز می شود.

گل گاوزبان

خواص گل گاوزبان

دمکرده آن نشاط آور بوده و رنگ رخسار را باز می‌کند.سینه را نرم می‌کند. تنگی نفس و دردگلو را شفا می دهد. دلهره و وحشت را از بین می‌برد. غم و غصه را کم کرده و برای کسانی که با خود حرف می زنند بسیار خوبست. از برگهای تازه آن برای درمان جوشهای چرکی دهان و درمان برفک استفاده می شود .

بر اساس کتاب قانون بوعلی سینا

(قانون در طب انتشارات صداوسیما صفحه ۲۰۲) مزاج:گرمیش نزدیک به اعتدال است و کمی به سوی گرمی گرایش دارد، در آخر اول رطوبتی دارد. خوزی گفته‌است در آخر دوم سرد و تر است و این نظریه از راستی دور است.

۱) گل گاو زبان و برگ‌های آن تصفیه کننده خون است.

۲) آرام کننده اعصاب است.

۳) عرق آور است.

۴) ادرار آور است.

۵)کلیه‌ها را تقویت می‌کند.

۶) سرماخوردگی را برطرف می‌کند.

۷) برای از بین بردن سرفه از دم کرده گل گاو زبان استفاده کنید.

۸) در درمان برونشیت موثر است.

۹) بی اختیاری دفع ادرار را درمان می‌کند.

۱۰) التهاب و ورم کلیه را درمان می‌کند.

۱۱) در درمان بیماری سرخک و مخملک مفید است.

۱۲) ضماد برگ‌های گاو زبان برای رفع ورم موثر است.

۱۳)برگهای گاوز بان را بپزید و مانند اسفناج از آن استفاده کنید.

۱۴) برگهای تازه گل گاو زبان دارای مقدر زیادی ویتامین C می‌باشد و در بعضی از کشورها آنرا داخل سالاد می‌ریزند.

۱۵) این گیاه درمان خوبی برای فلاش بک زدن‌های متوالی در زندگیست.

خواص گل گاوزبان

گل گاوزبان در ایران، و گیاه گاوزبان در اروپا و امریکا شهرت زیادی دارند. پزشکان سنتی ایران در معالجه بسیاری از امراض از گل گاوزبان استفاده می کردند و نتیجه می گرفتند. پزشکان جدید هم خواص گل گاوزبان را می دانستند و برای دسته ای دیگر از امراض تجویز می نمودند و چون عطاران فرقی بین گل گاوزبان و گیاه گاوزبان قایل نبودند، آنها را به جای هم می دادند، و به همین جهت معالجه آنها نتیجه نمی داد و محققین از اینکه خواص و منافع این گیاه از بین رفته است در تعجب بودند.

گل گاوزبان دارای موسیلاژ ، فلاونوئید 15/0درصد و آنتوسیانین با آگلیکون دلفینیدین و سیانیدین به میزان 34/13 درصد و به مقدار ناچیز آلکالوئید از دسته پیرولیزیدین است.

خون خود را با گل گاوزبان تصویه کنید

گل‌گاوزبان علاوه بر خواص درمانی فوق تصفیه‌كننده‌خون، ضداسپاسم، محرك غدد آدرنال، مقوی قلب و عروق، نرم‌كننده مجاری تنفسی، خلط‌آور، شیرافزا و مسهل بوده، ولی به دلیل دارا بودن آلكوالویید برای زنان باردار و كودكان مضر است.

خواص زد سرطانی گل گاوزبان

منیزیم موجود در گل‌گاوزبان ضدسرطان بوده و به دلیل دارا بودن «آلكوالویید» می‌تواند ضد حساسیت، ضد‌روماتیسم و ضد التهاب باشد.

در برخی كشورها برگ‌های تازه گل‌گاوزبان را به علت داشتن مقادیری ویتامین C داخل سالاد می‌ریزند. گل‌های تازه این گیاه نیز بویی شبیه خیار دارد و وقتی در آب خیسانده شود و با آب‌لیمو و شكر مخلوط شود، مصرف آن برای روزهای گرم بسیار نشاط‌انگیز و خنك‌كننده است.

جلوگیری از سفید شدن مو

سنبل‌الطیب به دلیل دارا بودن منگنز از سفید شدن مو جلوگیری می‌كند و شستن چشم‌ با جوشانده آن سرخی چشم را از بین می‌برد و مقوی معده و كبد است.

گربه‌ها این گیاه دارویی را بی‌اندازه دوست دارند و به خاطر خوردن آن بی‌قرار می‌شوند به همین دلیل این گیاه علف گربه نیز نامیده می‌شود. این گیاه در عطاری‌ها به فروش می‌رسد و مصرف بیش از اندازه و طولانی‌مدت آن می‌تواند باعث ضعف چشم و گوش شود.

گل گاوزبان

نحوه استفاده : به صورت دم کرده مصرف میشود و برخی مقداری فندق هم با آن مصرف میکنند.

گل گاوزبان

خ خواص باورنکردنی یک فنجان گل گاوزبان

خبرگزاری تسنیم: جوشانده و دم‌کرده این گیاه حواس پنجگانه را تقویت کرده و بسیار نشاط‌آور، بازکننده رنگ رخسار، کاهنده غم و اندوه و ضد وحشت و اضطراب است و می‌تواند حواس‌پرتی را رفع و تنگی نفس ناشی از آشفتگی ذهنی را بهبود بخشد.واص گل گاوزبان به گزارش گروه "رسانه‌های دیگر" خبرگزاری تسنیم، هر چند در کتب قدیم به گل گاوزبان «لسان الثور» می‌گویند، ولی در واقع نام دیگری ندارد. این گیاه به‌طور خودرو، منحصرا در دامنه کوه‌های البرز به عمل می‌آید و تاکنون اهلی نشده و قابل کشت نیست.

جوشانده و دم‌کرده این گیاه حواس پنجگانه را تقویت کرده و بسیار نشاط‌آور، بازکننده رنگ رخسار، کاهنده غم و اندوه و ضد وحشت و اضطراب است و می‌تواند حواس‌پرتی را رفع و تنگی نفس ناشی از آشفتگی ذهنی را بهبود بخشد.

مقوی روح و اعضای اصلی بدن بوده، حواس پنج‌گانه یا بهتر بگویم، حواس هجده گانه آدمی را تقویت می‌کند.

شکم را نرم و کیسه صفرا را باز می‌کند، اخلاط سوخته سوداوی را از معده خارج و عوارض آن را از بین می‌برد.

جوشانده آن همراه با داروهای دیگر جهت سرسام (مننژیت)، برسام (ورم پرده دیافراگم)، مالیخولیا، جنون و رفع حواس‌پرتی مفید است.

جوشانده آن نشاط‌آور بوده، رنگ رخسار را باز می‌کند.

سینه را نرم می‌کند، تنگی نفس و درد گلو را شفا می‌دهد.

دلهره و وحشت را از بین می‌برد و غم و غصه را کم می‌کند و برای کسانی که با خود حرف می‌زنند سودمند است.

جوشانده آن با عسل جهت تنگی نفس تجویز شده است.

جویدن برگ تازه آن جهت درمان جوش‌های چرکی دهان اطفال، برفک، سستی بیخ دندان و رفع حرارت دهان نافع است. مقدار خوراک گل آن 10 گرم تا 5 گرم می‌باشد.

عرق گل گاوزبان جهت امراض سوداوی، وسواس و خفقان مفید است.

دارای منیزیوم بوده و از سرطان پیشگیری می‌کند.

مضرات: گل‌گاو زبان به‌علت داشتن آلکالوئید برای زنان باردار و کودکان مضر است.

خواص ضد سرطانی

منیزیوم موجود در گل‌گاوزبان ضدسرطان بوده و به‌دلیل دارا بودن «آلکالوئید» می‌تواند ضد حساسیت، ضد‌روماتیسم و ضد التهاب باشد. این گیاه باعث کاهش تب در بیماری‌هایی چون سرخک، مخملک، آبله و کهیر می‌شود. در برخی کشورها برگ‌های تازه گل‌گاوزبان را به‌علت داشتن مقادیری ویتامین C داخل سالاد می‌ریزند. گل‌های تازه این گیاه نیز بویی شبیه خیار دارد و وقتی در آب خیسانده شود و با آب‌لیمو و شکر مخلوط شود، مصرف آن برای روزهای گرم بسیار نشاط‌انگیز و خنک‌کننده است.

تصفیه‌کننده خون

گل‌گاوزبان علاوه‌بر خواص درمانی فوق تصفیه‌کننده‌خون، ضداسپاسم، محرک غدد آدرنال، مقوی قلب و عروق، نرم‌کننده مجاری تنفسی، خلط‌آور، شیرافزا و مسهل بوده، ولی به‌دلیل دارا بودن آلکالوئید برای زنان باردار و کودکان مضر است. دم‌کرده گل‌گاوزبان به همراه سنبل‌الطیب و لیموعمانی یک نوشیدنی نشاط ‌آور و آرام‌بخش است که استفاده از آن به جای چای و قهوه در مجالس عزاداری برای ایجاد آرامش درونی توصیه می‌شود.

توصیه

اگر در حال مصرف داروهای شیمیایی اعصاب هستید و قصد استفاده از گیاهان دارویی را دارید حتما پزشکتان را در جریان بگذارید؛ چراکه تداخل دارویی ممکن است به ضررتان باشد.

بعد از باز کردن بسته گیاه دارویی، بلافاصله آن را درون یک شیشه دردار و به دور از نور و رطوبت نگهداری کنید.


[ بازدید : 269 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
[ دوشنبه 21 خرداد 1397 ] [ 15:23 ] [ khatereh ]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]